Äta rätt bakom ratten

Som lastbilschaufför är det lätt att ge sig hän till att bara äta snabbmat i form av hamburgare, korv och annat onyttigt. Men det är inte ett måste! Idag serverar de allra flesta vägkrogar dessutom bra mat i form av rejäl husmanskost samt att det går utmärkt att ha matlåda med även i lastbilen!

Om du känner att du ofta är trött och irriterad när du är ute och kör så kan det vara läge att ändra i dina matvanor. Det är viktigt att hålla blodsockret på en jämn nivå under hela dagen. Det kan man göra genom att äta var tredje eller fjärde timme

Långa körsträckor där man bara lastar och lossar några enstaka gånger i veckan sliter mer på kroppen än korta körningar där man får hoppa in och ur i hytten som en jojo.

På sikt kan långa arbetspass i kombination med en felaktig kosthållning leda till olika typer av sjukdomar och krämpor.

Planera maten

Det är viktigt att planera sin mat efter sin körning. Det går att packa matlådor med  fullkornsbröd eller knäckebröd, en makrillburk och 2 morötter till snabblunch. Ägg är bra med en sallad på tonfisk eller ha Keso med apelsin och lite sötmandlar till mellanmål. 

Många vägkrogar har som sagt betydligt bättre mat att erbjuda än tidigare. Men det är fortfarande viktigt att tänka på vad som lastas på tallriken. Satsa på att ha halva tallriken med grönsaker och lägg sen till en bit kött som håller dig mätt. Köttet ger många och viktiga byggstenar. Till det passar sen ris eller potatis utmärkt.

Man bör undvika panerad mat och för mycket potatismos och pommes.

Vid nattkörningar är det bra att undvika att äta mellan klockan 24.00 och 05.00 eftersom kroppen har en låg ämnesomsättning under natten.

Minst lika viktigt är det att motionera så mycket som möjligt. Så om du kan, se till att  promenera en kort stund när du ändå måste stanna för vila.

15 jun 2021